vrijdag, oktober 21, 2011

Belastingdienst op tilt?

In de branche zoemt het rond en er is verwarring alom. Wat staat er nou eigenlijk in die Verzamelwet kinderopvang 2012 over de kinderopvangtoeslag en de afschaffing van de terugwerkende kracht?

Allereerst staat er volgens mij dat ouders vanaf 2012 geen aanspraak meer kunnen maken op kinderopvangtoeslag of een tegemoetkoming voor opvang die langer dan een maand voor een aanvraag heeft plaatsgevonden. Tot zover geen probleem. Maar wat mij niet geheel duidelijk is, is hoe het staat met de wijzigingen. Als de wijzigingen over een maand óók uiterlijk de volgende maand moeten zijn doorgegeven omdat een ouder er anders geen recht meer op heeft... Tja, dan betekent dat voor de Belastingdienst toch een behoorlijke werkdrukverzwaring.

Kenmerkend voor gastouderopvang is immers de flexibiliteit. Maar ook dat gastouders alleen die uren in rekening brengen die daadwerkelijk zijn afgenomen. Ben je bijvoorbeeld een keertje eerder klaar met werken en haal je je kind ook eerder op, dan betaal je bij gastouderopvang alleen voor de afgenomen uren. En niet, zoals bij veel kinderdagverblijven, standaard voor bijvoorbeeld elf uur die voor een dag staan. Ideaal voor mensen met wisselende roosters dus, of voor Het Nieuwe Werken. Het betekent echter ook dat het aantal kinderopvanguren dat je afneemt per maand zal verschillen. En daar zit 'm de crux!

Zouden al die duizenden en duizenden mensen die gebruik maken van gastouderopvang iedere maand hun wijzigingen over de maand ervoor moeten doorgeven, dan wordt de Belastingdienst vanaf 2012 overspoeld met wijzigingsverzoeken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik denk dan ook dat de minister bedoelt dat het uitsluitend om de initiële aanvraag gaat. En dat lijkt me niet meer dan terecht. Ik zou de minister wel willen uitnodigen de wettekst nog verder te expliciteren. Zodat iedereen de wettekst vanaf 2012 klip en klaar begrijpt.

Hartelijke groet,

Wendeline van Luijk
directeur Flexmoeders.nl

4 opmerkingen:

anja zei

Zelfs als je de belastingdienst belt met de vraag hoe zit dat met de uren van een moeder die op school zit en thuis haar huiswerk moet maken, hoeveel uur rekenen jullie dan dat het kind bij een gastouder mag zitten?
het antwoord hierop was: belt u maar in december terug dan kunnen we u misschien meer vertellen, wij weten het nu ook nog niet.

een andere vraag was: mijn schoondochter is werkzaam bij haar vriend in zijn eigen bedrijf, zij heeft alleen meewerkende aftrek en ontvangt dus geen loonstrook, de winkel waar zij zit is echter 6 dagen per week geopend van 10.00 tot 17.00 uur, mag zij al deze uren dat haar kindje bij de opvang is wel claimen?
ook hierop moest de belastingdienst het antwoord schuldig blijven, u kunt toch op de loonstrook van mevrouw kijken hoeveel uren zij betaald krijgt, duhhh zij krijgt geen inkomen want het is een bedrijf wat nog in de kinderschoenen staat dus ook geen loonstrook. Misschien dat u dan beter even contact op kan nemen met uw gastouderburo, wij weten het nog niet bel anders in december nog even dan weten wij misschien meer!!!

een ander voorbeeld een kindje gaat naar de vrije school, heeft 3 ochtendjes per week school maar moeder werkt 5 dagen, als het kind op school zit mag je veel minder claimen aan kinderopvang, hoe gaan ze dit oplossen?

lekker makkelijk in december zal de telefoon dus bij de belastingdienst overbelast worden. Er zullen toch wel meer mensen zijn met vragen.

Nathalie zei

Ik ben ook heel erg benieuwd hoe ze dat met Zelfstandige Professionals gaan doen? Soms werk ik op locatie en declareer ik uren. Dan werk ik vanuit huis voor diverse opdrachtgevers tegen een fixed fee. Hoe moet ik mijn uren/opvang dan matchen?

Wendeline van Luijk zei

We moeten zorgen dat ze rekening houden met al dit soort situaties en hier goed over nadenken.

Ik snap dat de desbetreffende ambtenaren vanachter hun bureau niet al deze praktijksituaties kunnen bedenken.

Door hun de voorbeelden uit de praktijk voor te leggen via dit soort blogs, kunnen we ze helpen. Dus laat de voorbeelden maar komen!

Saskia zei

OKé, nog een voorbeeld dan! Ik studeer nog (fulltime), maar heb geen recht meer op studiefinanciering...ook daarbij wist de belanstingdienst geen antwooord.
En: als ik afgestudeerd ben, hoop ik natuurlijk meteen op een baan. Maar omdat er overal in de zorg bezuinigd wordt, moet ik nog maar zien of dit gaat lukken. Als ik dan niet binnen 3 maanden een baan heb, moet ik mijn kinderen van de opvang halen...maar dan krijg ik dus nooit meer een plek als ik wel een baan heb, omdat de wachtlijsten in amsterdam (en vast ook in andere steden) tot 2014 helemaal dicht zitten...dus volgensmij zorg je er alleen maar voor dat weer minder vrouwen aan het werk kunnen. Want natuurlijk kan ik ook na 3 maanden bij de AH gaan werken als overgang, maar daar krijg je meestal ook alleen maar 0-uren contracten....en dan hopen dat je genoeg uren hebt gewerkt...
ik ben erg benieuwd hoe dat allemaal gaat worden.
En ik ben boos over het feit dat ze zo kort dag invoeren. Kdv en gastouders hanteren, volledig terecht, een opzegtermijn van vaak 2 tot 3 maanden. Maarja, als ik niet weet of ik recht blijf hebben of niet, kan ik moeilijk iets gaan opzeggen...zucht!