Gisteren las ik het artikel in het AD over het onderzoek door ontwikkelingspsycholoog Elly Singer (UvA) waarin werd gesteld dat kinderen die naar de crèche gaan slimmer zijn. Even dacht ik, net als velen met mij aan alle online reacties te zien, dat het door de crèches kwam dat de kinderen slimmer werden. Heb meteen het nummer van Elly Singer opgezocht en haar gebeld; ik wilde graag weten hoe het zat.
Elly stelde me gerust. "Het gaat om het samenspel dat de kinderen slimmer maakt", zegt ze, "niet de crèche. Door samenspelen worden kinderen slimmer, socialer en meer zelfverzekerd". Zelf was Elly ook verrast door de enorme mediaophef. "Binnenkort breng ik een boekje uit waarin onder andere een aantal conclusies staan die over de jaren uit onderzoek zijn gebleken. Dit ene aspect is er uit gehaald, maar het gaat daarbij dus om het samenspel".
Van de klok en de klepel dus en zo in de krant belandt. Geen wonder dat ouders die hun kind niet naar de opvang brengen massaal boos reageren. Hopelijk is dit een geruststellende aanvulling voor hen. Net als voor al die ouders die naar alle tevredenheid gebruik maken van gastouderopvang. Tja, wie had dat gedacht… slim worden is kinderspel!
28/03/2011: Bekijk onze ingezonden brief in het AD:
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Het samenspel maakt de kinderen dus slimmer. Dit klinkt logisch, maar waar gebeurd dit samenspel dan.
Een kinderdagverblijf is de uitgelezen mogelijkheid hiervoor. In een kinderdagverblijf komen kinderen met veel andere kinderen in contact. Veel samenspel dus.
En wat te denken van de inbreng van de pedagogische medewerkers.
Ook bij het samenspel dragen zij hun steentje bij.
Zij zijn dagelijks bezig om alle kinderen de meest uiteenlopende begrippen bij te brengen. Een kind maakt dit dus veelvuldig mee, zowel direct als indirect.
Dit alles gebeurd in een mate die vaak veel hoger is dan in een gastouderopvang(minder kinderen) of thuissituatie(nog minder kinderen).
Ondanks dat het AD het onderzoek van Elly Singer enigszins uit haar verband heeft getrokken en als zodanig heeft gepubliceerd, hebben ze (misschien onbewust) toch de essentie geraakt.
Een kinderdagverblijf draagt zonder meer bij aan het slimmer worden van kinderen, en een kinderdagverblijf waar de pedagogische medewerkers bewust, actief en betrokken bezig zijn zelfs nog meer.
Daarentegen kan natuurlijk niet gezegd worden dat door andere vormen van opvang of de thuissituatie kinderen niet slim zouden kunnen worden.
Een reactie posten