Ken je het Landelijk Register Kinderopvang? Daarin staan kinderdagverblijven, organisaties voor buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en gastouders geregistreerd. Ouders komen alleen in aanmerking voor kinderopvangtoeslag als ze gebruik maken van kinderopvang die in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) staat. Hartstikke handig voor ouders om te checken zou je denken. Maar weegt het middel eigenlijk wel op tegen de kwaal?
Er kleeft namelijk een belangrijk nadeel aan het LRK. Ook álle locaties waar gastouders hun gastkinderen opvangen worden met naam en toenaam in het register genoemd. En dat brengt, hoe vervelend dit ook is, de nodige risico's met zich mee. Zo kennen we inmiddels de verhalen van mannen die zich oneigenlijk voordoen als inspecteurs van GGD, medewerkers van gastouderbureaus of de zogenaamde huis-aan-huis verbanddoosverkopers. De openbaarmaking van deze adresgegevens in het LRK maakt de gastouderopvang wel erg kwetsbaar.
Hoewel de discussie zich beperkt tot het verwijderen van de opvangadressen uit het register als dat het huisadres van de ouders betreft, pleiten wij voor nog een stap verder. Haal ook de NAW-gegevens van gastouders uit het (publieke deel van het) LRK en verwijs de ouders naar de gekoppelde gastouderbureaus waar zij meer informatie over een gastouder kunnen krijgen. Zo is iedereen geholpen en blijft de privacy toch gewaarborgd.
www.landelijkregisterkinderopvang.nl
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
Heel goed punt!
Beste Wendeline,
De gastouders zijn toch professioneel genoeg om hier zelf een beslissing in te nemen?
De gastouderbureaus en overheid kunnen de gastouders toch niet zomaar passeren?
Ik vind dit een beetje paternalistisch gedacht.
Gastouders zijn volwaardige kinderopvangprofessionals en willen ook zo behandeld te worden.
Vaak vinden de gastouders het juist fijn, als zij zelf bereikbaar zijn, zodat zij zelf kunnen kiezen met welk gastouderbureau zij willen samenwerken en niet met het gastouderbureau, dat het eerste is gecontact door de ouder en wat indertijd hun eerste aanmelding heeft gedaan, waardoor de contactgegevens van dat ene gastouderbureau er in staan.
Uiteraard staan ook de gegevens van andere gastouderbureaus, die een samenwerking met de gastouder hebben, maar het eerste gastouderbureau staat op de "voorpagina" van de gastouder.
Vaak willen gastouders ook hun website op het LRK vermeld hebben, maar dat "kan niet".
Waarom niet? Bij gastouderbureaus, kinderdagverblijven en BSO's kan het wèl.
Het enige, dat hoeft te gebeuren, is dat de aanmeld- en wijzigingsformulieren voor de gastouderopvang hierop worden afgestemd.
Gastouders voelen zich vaak nog steeds als tweederangs kinderopvang behandeld, terwijl zij heus wel hun vrouwtje staan en voor 100% meetellen.
De overheid werkt hier feitelijk aan mee.
De gastouder zou zelf aan moeten kunnen geven wat haar keuze is.
Deze keuze zou dan wel maximaal eens per jaar herroepen kunnen worden, om teveel mutaties in het LRK te voorkomen, tenzij er dringende redenen zijn.
Uiteraard dient elke persoon, die zich als inspecteur van de GGD, medewerker van een gastouderbureau of anders voorstelt, zich te kunnen legitimeren en belt de gastouder even om die persoon te kunnen verifiëren.
Wat betreft het verwijderen van de opvangadressen uit het register als dat het huisadres van de ouders betreft:
Dit lijkt mij aan de ene kant prima, maar aan de andere kant, is het handig voor oplettende buren of politie om te weten waar een gastouderopvang is.
Stel, dat er iets aan de hand is, dan kan eenvoudig worden nagegaan, welk gastouderbureau toezicht houdt op de kwaliteit van de gastouderopvang.
Door de opvangadressen te verwijderen, is er minder toezicht.
Als een ouder en/of gastouder hier bezwaar tegen heeft, dan kan ervoor worden gekozen, het opvangadres niet op te nemen in het LRK.
Op zich vind ik het prima, dat er wordt nagedacht over de voor- en nadelen van het LRK, maar reken daarbij a.j.b. niet buiten de waard...
@'mijn gastouderopvang’.
Hartelijk dank voor je reactie, en je hebt zeker een punt! Ik ben het helemaal met je eens dat gastouders álle ruimte moeten hebben om zich commercieel gezien optimaal richting (potentiële) klanten te presenteren. Maar het LRK is daar wat mij betreft niet het geschikte medium voor. Het LRK heeft als belangrijkste doel het zichtbaar maken van alle kinderopvang die voldoet aan de wettelijk vastgestelde kwaliteitsnormen, niet het werven van klanten. Dat laatste is namelijk geen taak van de overheid.
Met dat doel in gedachten en de signalen die ik via onze regioconsulenten vanuit sommige gastouders hoor (benadering door commerciële partijen, valse controleurs, etc), ben ik van mening dat verplichte publicatie van adresgegevens in het LRK niet nodig is. Vrijwillig is wat mij betreft wel prima. Er zijn nou eenmaal gastouders die veel gebruik maken van internet, en anderen die daar enorm terughoudend in zijn en graag hun privacy gerespecteerd zien. Eenmaal opgenomen in het LRK is een gastouder per definitie verbonden aan één of meerdere GOB’s (die ook allemaal op de voorpagina van de gastouder kunnen worden gepubliceerd). Laat hen –in die gevallen dat de adresgegevens niet zijn opgenomen in het LRK- de ouders die verder helpen bij het verifiëren van een gastouder. En geef de politie desnoods toegang tot de achterkant van het LRK waar zij alle opvanglocaties kunnen raadplegen. En de gastouders? Die kunnen zich volop presenteren via twitter, facebook, marktplaats of kinderopvangonline.nl!
PS: een van de redenen om over dit onderwerp te bloggen is om een breder beeld te krijgen van wat ouders, gastouders, gastouderbureaus en andere betrokkenen hier nu van vinden. Ik ben dus erg blij met je reactie en kan er zeker wat mee om mijn mening verder vorm te geven. Hopelijk komen er nog meer reacties!
Een reactie posten