vrijdag, mei 08, 2009

Mooi werk

Mooi werk van Gjalt Jellesma van BOinK (Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang), die o.a. de Telegraaf en het Nederlands Dagblad haalde met zijn pleidooi baby’s bij goed opgeleide gastouders onder te brengen in plaats van bij de reguliere kinderopvang. En logisch ook: oppassen op een baby is immers iets heel anders dan op een peuter.

Jellesma spreekt daarbij een mooie verwachting uit, waar ik mij best in kan vinden: ouders zullen meer vertrouwen hebben in een gekwalificeerde gastouder die op maximaal drie baby’s tegelijk past dan in een grootschaliger kinderdagverblijf met kinderen van 0 tot 4 jaar.

Als dat inderdaad zo is, betekent dat een boost voor de arbeidsmarkt: ouders gaan sneller weer aan het werk omdat ze meer vertrouwen hebben in de opvang van hun pasgeborene en de gastouderopvang professionaliseert en breidt uit. Dat wil zeggen dat gastouder steeds meer als een volwaardig beroep gezien wordt. En terecht!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ben ik het helemaal mee eens! Ik heb mij nu ook ingeschreven als gastouder. Doe het niet voor het geld, maar gewoon omdat ik graag weer voor een baby (tot 1 jaar) zou willen zorgen, 1 dag in de week. Als de baby 1 jaar is kan hij/zij dan naar het kinderdagverblijf. Mijn jongste is 2 jaar (meisje) en mijn oudste gaat net naar school.

Wanneer is het bekend wat voor cursus of opleiding er gevolgd moet worden?

Silvia

Anoniem zei

Wat een onzin! Voor een baby tussen de 3 en 6 maanden maakt het niet zoveel uit waar ie is, als ie maar goed verzorgd wordt, en rust krijgt, en op een goed kindercentrum krijgt ie dat. Voor baby's vanaf 6 maanden is het echt al heel erg leuk om tussen de andere kindjes te spelen. Ik werk zelf bij een (heel goed) kindercentrum, en zie dat kinderen er echt beter van worden. Een gastouder is niet gediplomeerd, en staat niet onder dagelijks toezicht. Dat lijkt mij veel minder vertrouwd. Bovendien, als je een kind met 1 jaar naar het kinderdagverblijf gaat overplaatsen, is dat echt heel zielig! Je kind kan dan veel moeilijker wennen dan wanneer het er al zit vanaf 3 maanden. Ik maak het dagelijks mee, en kinderen die na de leeftijd van 8 a 9 maanden komen, hebben het echt heel moeilijk. Mijn werk bij het kindercentrum heeft mij doen besluiten mijn eigen kind (op komst) daar ook naartoe te brengen, terwijl ik eerst gastouderopvang heb overwogen. Het enige voordeel van een gastouder vind ik de flexibiliteit...
En ik ben al die negatieve publiciteit rond kinderopvang wel eens zat, want dat zou ook betekenen dat ik mijn werk niet goed doe!

Nicole

Anoniem zei

Als door tekorten op kinderdagverblijven problemen ontstaan, moet DAAR iets mee gebeuren. Verbeteren van de kwaliteit van kinderopvang door goede opleidingen en voldoende financiële middelen blijft hoofdzaak. Daarnaast een goede professionele gastouder(ook goed opgeleid)opvang. Zo blijft de keuze aan de ouder tussen twee kwalitatief hoogwaardige opties!

Anoniem zei

Mijn oudste zoon is altijd opgevangen door oma en later door een gastouder (en nog steeds), mijn jongste zoon (nu bijna 2) gaat sinds hij 1 jaar is naar het kdv. Ik ben het met Nicole eens dat dat heel moeilijk was voor het mannetje toen. Nu vind hij het daar geweldig en heeft hij veel plezier. Hij gaat er 2 dagen in de week heen.

Mijn oudste (net 5) is altijd bij opa en oma geweest, sinds ik een nieuwe baan heb (dec. 2007, dichter bij huis, maar verder bij opa en oma vandaan) heb ik een gastouder (inmiddels al 5) gehad. De eerste kreeg een vaste baan, de 2e kreeg een nieuwe fulltime baan, de 3e ging stagelopen in buitenland, de 4e verwaarloosde mijn zoon en de huidige is geweldig!!

De oudste vond het altijd moeilijk om te communiceren met andere kinderen, dat leert hij nu op school en dat gaat goed. Mijn jongste weet al precies wat hij wilt en kan goed voor zichzelf opkomen, dat is iets wat hij wél geleerd heeft op het kdv.

Ik ben het er enorm mee eens dat de regels eens aangepakt moeten worden! Maar ik vind het belachelijk dat er (nu al) gezegd wordt dat gastouders die zelf ouders zijn al makkelijker door de toets heenkomen ivm ervaring. Mijn 4e gastouder is zelf moeder, maar liet mijn zoon (toen 4) alleen spelen op straat van 15.30 uur tot 18 uur. Toen ging ze maar kijken waar hij was omdat ik thuis kwam. Dus dan kan ze wel ervaring hebben, maar verantwoordelijkheid kent ze niet! Mijn huidige gastouder (21jaar) is een ontzettend lieve meid die de hele dag met mijn zoon speelt en op hem let, zou zij dan niet kunnen slagen omdat ze geen ervaring heeft?

En ik vind dat opa's/oma's uit LIEFDE moeten oppassen en het NIET om het geld moeten doen! Als er geen subsidie zou zijn dan zouden ze hun eigen kinderen geen geld afhandig maken, nu wel omdat het van de staat is. Mijn jongste zoon gaat 1 dag in de 2 weken naar mijn ouders en dat is helemaal GRATIS!

Ik ben blij met mijn gastouder en ook heel blij met het kdv. Daar hebben ze diploma's, controles etc. Een ouder kan wel een slechte gastouder zijn en wordt (bijna) niet gecontroleerd!

Miran.