vrijdag, april 01, 2011

1 april

Je maakt ook de gekste dingen mee op zo'n landelijk gastouderbureau. Laatst weer zoiets! We ontvingen een brief van de gemeente Alphen aan de Rijn. Een hele lange brief.

Wat blijkt? Gastouders die in het Landelijk Register Kinderopvang staan en woonachtig zijn in Alphen aan de Rijn krijgen een generaal pardon. Een wat? Ja, je hoort het goed. Een generaal pardon! Nu vraag je je natuurlijk af waarom. En ook ik was hooglijk verbaasd. Als ik het goed begrijp komt het er op neer dat op grond van het bestemmingsplan van de woningen in Alphen, opvang in de woning van de gastouders niet is toegestaan. Omdat de woning een 'woonbestemming' heeft. Omdat gastouderopvang "een activiteit is die informeel van aard is en bovendien maatschappelijk relevant", zegt de lange brief, "heeft het college van burgemeester en wethouders besloten een generaal pardon toe te passen." Fieuw!

Even dacht ik dat het om een goede 1 aprilgrap ging. Het bestemmingsplan van je huis wijzigen omdat je gastouder bent. Mijn gedachten gingen met me aan de haal. Hoe zit het dan met gastouders die in het huis van de kinderen oppassen? Ook wijzigen die bestemming? Toch vrees ik dat de brief geen grap is. Hij lag namelijk al op 23 maart bij ons op de mat. En voor een lullige 1 aprilgrap is een gemeenteambtenaar er wel heel lang mee bezig geweest. Nee, ik vrees dat de gemeente Alphen aan de Rijn hier bloedserieus is. Dus zou ik op mijn beurt de burgemeester en wethouders van Alphen aan de Rijn serieus willen vragen: Pardon dames en heren, maar zullen we voortaan een beetje minder bureaucratisch zijn?

1 opmerking:

Christian Bakker zei

Het a;s gastouder meer dan 5 kinderen tegelijkertijd opvangen zou inderdaad een wijziging in het bestemmingsplan vereisen. In de oude wet kinderopvang was 4 het maximum, afgezien van de innovatieve gastouderopvang, nu mag een gastouder dus namens de wet kinderopvang 6 kinderen opvangen. In de praktijk heb ik nog van geen een gemeente gehoord waar dit tot problemen heeft geleidt, maar je kunt het je zo voorstellen: Van de wet mag je 6 kinderen opvangen maar een gemeenteambtenaar zegt dat je dan eerst een bestemmingsplanwijziging moet aanvragen. Misschien is het tijd voor een nationaal generaal pardon?
Christian Bakker
www.rent-a-parent.nl