woensdag, januari 14, 2009

In dromenland misschien...

‘Ik ben voornemens om het stelsel van gastouderopvang ingrijpend te herzien.’

Deze zin uit de brief die ik (en velen met mij) vlak voor de kerst van staatssecretaris Dijksma kreeg, zingt steeds vaker door mijn hoofd. Haar wetsvoorstel komt er ‘begin 2009’ aan. Want al ben ik blij met de berichten dat gastouderbureaus mogen blijven, een paar puntjes uit het persbericht van diezelfde dag baren mij nog steeds zorgen.

De verlaging van het terug te vragen tarief voor kinderopvang vind ik wel een beetje zuur – zo stimuleer je gastouderopvang niet, terwijl het juist zo’n goede oplossing voor de groeiende wachtlijsten is.

Maar de GGD ook opzadelen met nog meer controles? Nu komen ze al capaciteit tekort. Deze combinatie lijkt me niet haalbaal; laat die verantwoordelijkheid bij de bureaus en controleer steekproefsgewijs.

Verlaging van het terug te vragen tarief én verscherpte eisen? In dromenland misschien...

Geen opmerkingen: