maandag, maart 29, 2010

De staatsopvoeding van Ina Brouwer

De overheid heeft een Taskforce Kinderopvang/Onderwijs opgericht en die pleitte vorige week voor de oprichting van enorme centra overal in Nederland waar kinderen van nul tot 12 jaar de hele dag worden opgevangen en onderwezen. Alle kinderen moeten daar straks naartoe. Ook de kinderen van 0-4 jaar van ouders die niet werken. Minstens drie dagen van 8 uur 's ochtends tot zes uur 's avonds. Ook Bureau Jeugdzorg en andere toezichthoudende instellingen moeten in dit gebouw aanwezig zijn. ‘Staatsopvoeding’ door professionals, of te wel: het Zweedse model.

Gesuggereerd werd dat de Branchevereniging van Ondernemers in de Kinderopvangbranche (BKN) en MKB Nederland met de plannen van de Taskforce akkoord waren gegaan, maar dat blijkt gelukkig niet zo. De voorzitter van de Taskforce Kinderopvang, oud-communist Ina Brouwer had dit wel gesteld in een persbericht maar bij navraag, blijkt dat niet waar te zijn. ZIj hebben juist geweigerd een handtekening onder dit advies te zetten.

Gelukkig maar, want ik moet er echt niet aan denken dat de overheid grote opvang-fabrieken voor kleine kinderen gaat bouwen. En dat ik straks verplicht ben om mijn kinderen daar naar toe te brengen. Ik dacht dat de overheid inmiddels had geleerd dat kleine, fijnmazige opvang en onderwijsvoorzieningen op maat (kleine klasjes!) veel beter past bij de wensen van ouders en ook beter zijn voor het welzijn van onze kinderen.

Ik moest ook opeens denken aan een discussie die ik had met een Zweedse pedagoge. “Denkt u dat de kinderen beter af zijn bij de pedagogen dan bij de ouders zelf?” vroeg ik. “ja,”zei ze, lichtelijk verbaasd dat ik het überhaupt vroeg.

Ina brouwer had medestanders in het het vorige kabinet. Dat deed ook alsof de overheid de opvoeding van de ouders kan overnemen. Dank voor de moeite, maar nee dank u!

3 opmerkingen:

anita zei

Jeetje,kan het nog gekker in Nederland zeg!
Mogen we straks nog wel zelfstandig ademen of moet dat ook onder supervisie van den haag?
Het vrije gevoel dat bij Nederland hoort,ebt zo wel langzaam, euh ik bedoel in sneltreinvaart weg,bah bah.

Rick zei

Moet er niet aan denken dat we onze peuters door de staat laten opvoeden. Als Jeugdzorg op vele vlakken al gruwelijk faalt, wat kan de 'staat' dan doen? Maar goed men weet sinds tijden dat de PvdA-ers er absurde ideeen op nahouden wat betreft de autochtonen.Nederland is een vrij land? Niet als ik dit zo lees, 'vrij' zoals de staat het wil zien. Opvoeden zoals het verantwoord is, en dan niet door de ouders. Ge-indoctrineerde 'robots' die alleen ja en amen zeggen. Wij worden echt bang van sommige 'politieke' dwaalhazen in Den Haag

Josien zei

Leuke blog !! Kijk ook eens op mijn Dora Filmpjes website met Dora filmpjes groeten josien!