dinsdag, maart 16, 2010

Kinderopvang en Taalachterstand

Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam dat vorige week verscheen blijkt dat meer dan de helft van de medewerkers in de Amsterdamse kinderopvang niet voldoet aan de vastgestelde minimumnorm voor de vaardigheden spreken, lezen en/-of schrijven. ,,De uitkomsten van dit onderzoek baren ons dus zorgen. Gemeenten kunnen en mogen dit niet laten liggen”, stelde de Stichting Lezen & Schrijven van Prinses Laurentien in reactie.

Veel kinderen brengen een groot deel van de dag door op een kinderdagverblijf, een uitgelezen kans om taalachterstanden in een vroeg stadium te voorkomen. Het effect staat of valt echter wel met de taalvaardigheid van de medewerkers zelf. De stichting van de Prinses, die laaggeletterdheid wil helpen voorkomen en verminderen, waarschuwt ouders: pas op dat uw kind geen taalachterstand oploopt.

Als ik dat lees, ben ik wederom heel blij dat ik mij inzet voor het alternatief: gastouderopvang.

Sinds dit jaar is in het examen voor gastouders een taaltoets Nederlands verplicht: Haal je die toets niet, dan kan je ook geen gastouder worden. Met een gastouder heb je straks dus iets meer garantie dat je kind het Nederlands goed wordt bijgebracht dan wanneer je je kind naar een kinderdagverblijf brengt.

1 opmerking:

cb zei

Tja dat is mijn ervaring ook een beetje. Al zijn er meer dan genoeg positieve uitzonderingen. Maar wie controleerd dit? Daarnaast vindt ik wel dat een lieve en goede begeleider die misschien niet zo goed de taal beheest opweegt tegen een uitstekende taalbeheersing en misschien wat minder lief. Die afweging moet wel gemaakt worden.
Eefje
Kinderdagverblijfutrecht.nl