donderdag, april 16, 2009

‘Oma raakt oppasgeld kwijt’

Aldus kopt het AD, en ook het NOS Journaal heeft een item waarin het einde van de ‘opa en oma regeling’ wordt aangekondigd.

Opa en oma regeling? Waar hebben we het over? Die vergoeding van € 2,50 per uur was wat mij betreft geen kinderopvangregeling. Daar kun je absoluut niet mee uit de voeten als werkende ouder.

Duidelijk moet worden dat de gastouderregeling blijft bestaan maar dat de onderverdeling van de kinderopvangsubsidie (formeel = € 4,00 per uur vs informeel = € 2.50 per uur) van de baan is. Dit betekent niet dat de opa’s en oma’s nu geen gastouders mogen zijn! Iedereen die het werk als oppas serieus neemt - bereid is om een Verklaring Omtrent Gedrag aan te vragen, een Ervaringstoets doet en een EHBO cursus volgt - blijft gastouder.

Dus van het afschaffen van onderverdeling tussen formeel en informeel ben ik niet erg onder de indruk. Sterker nog, dat is een eerste stap in de goede richting. De regeling die overblijft moet ‘opvang bij de kinderen thuis’ omvatten. En arbeidsuren en opvanguren moeten aan elkaar gekoppeld worden. Alleen dan wordt de opvang inzichtelijk en dus controleerbaar. Hierdoor voorkom je gesjoemel met subsidiegeld en kan de branche zich weer richten op de kwaliteit van gastouderopvang. Want daar moet het uiteindelijk om draaien. Zo is de kinderopvangregeling goed en toegankelijk en kunnen moeders rustig aan het werk.

Was het überhaupt niet het plan om met de subsidie voor informele opvang meer mensen, en dan met name vrouwen, aan het werk te krijgen? Afgezien van de flexibiliteit waar in toenemende mate behoefte aan is, schept kinderopvang ook weer flexibel werk. Veel moeders zouden graag een ‘gastkind’ erbij nemen naast de zorg voor hun eigen kind. Zo moeilijk is die optelsom niet.

Ben ik de enige die zich druk maakt? Nee. Getuige de forse online discussies (o.a. op rtl.nl) en de overload aan digitale handtekeningen voor de gastouderpetitie waar ik gisteren over schreef. Ik hoop echt dat de boodschap nu eindelijk aankomt!

2 opmerkingen:

Judith Kets zei

Leuk dat het steeds over opa's en oma's gaat. Ik raak mijn flexmoeder aan huis kwijt. Jaren hebben we gebruik gemaakt van een au pair omdat er in ons dorpje geen fatsoenlijke kinderopvang is geregeld. De kinderen worden ouder en een goed nederlandssprekende oppas was wenselijk. Na een speurtocht van 3 maanden eindelijke de ideale oppas gevonden. Niks opa of oma of familie, gewoon een lieve zorgzame hardwerkende oppas moeder vanuit emmeloord. Drie dagen in de week komt ze bij ons thuis op de kinderen passen. Dat thuis oppassen vinden wij heel belangrijk voor de kinderen.
Dat mijn oppas"moeder" straks ook niet meer kan of mag vind ik dramatisch!

Hoezo de econemie stimuleren! Fijn zo. Ik krijg er een knoop van in mijn maag.

Judith

Ilse zei

Ik vraag me af waarom deze discussie zich volledig afspeelt tussen (gast)ouders en de politiek. De werkgevers hebben ook een enorm belang bij een goed geregelde en heldere kinderopvang. Zij krijgen er op die manier een hoop goede arbeidskrachten bij, die zich volledig kunnen concentreren op de kwaliteit van het werk.

Het commentaar op onze gezinsplanning dat wij als ouders regelmatig moeten slikken van onze werkgevers is niet te min. Maar nu ze de kans hebben om de situatie ook voor zichzelf te verbeteren, blijven ze angstvallig stil.