vrijdag, april 17, 2009

Shopperssubsidie blijft?

Gisteren was ik bij het programma Standpuntcafe op Radio 1 om te praten over het totstandkomen nieuwe gastouderregeling. Zowel de presentator, Frank du Mosch en de stamgast, Bas Eenhoorn, vielen even stil toen ik zei dat iemand maar 1 uur in het jaar hoeft te werken, om een heel jaar lang, voor 5 dagen in de week, in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag. Daar hadden ze geen idee van. En veel mensen hebben daar geen idee van, blijkt uit de reacties van vanmorgen.

“Dan begrijp ik wel dat de wet wordt aangepast”, hoor ik zojuist op kantoor. Maar nee, dat is nu juist het probleem. Dáár wordt de wet niet op aangepast. Deze ‘shopperssubsidie’ blijft bestaan. Misbruik is dus nog steeds mogelijk in het huidige voorstel; en dan is het wel heel moeilijk besparen.

Ik – wij, het PKGO – blijven daarom nog even op de barricade staan, als jullie het goed vinden. Want dit kost de overheid en de belastingbetaler krankzinnig veel geld. Geld dat we veel beter kunnen besteden.

Geen opmerkingen: