dinsdag, oktober 06, 2009

Verontrust door nieuwe wetgeving

Ik wil jullie dit geluid uit de branche niet onthouden:

Door Valentijn Bras
Sinds enkele dagen proberen wij ons voor te bereiden op de per 1 januari 2010 veranderende situatie in de kinderopvang en de daarbij horende toeslagregelingen. Nog geen drie maanden voor de overgang naar de nieuwe regelingen, weet ook de wetgever zelf blijkbaar nog steeds niet precies welke regels en eisen zij aan de toeslag gaat stellen. Op de site van postbus 51 bijvoorbeeld, het digitale informatieloket van de overheid, staat op diverse plekken nu nog steeds vermeld dat precieze regelingen "in het najaar van 2009 bekend zullen worden gemaakt". Als ouders van twee kleine kinderen zitten wij regelmatig met de handen in het haar bij zoveel onvermogen om tot begrijpelijke en praktische regelgeving te komen.

Zo kan onze geweldige oppas (tegenwoordig "gastouder" genoemd), die al sinds de geboorte van ons eerste kind twee dagen in de week opvang bij ons thuis verzorgt, dit vanaf januari niet meer doen, omdat één van de nieuwe regels voorschrijft, dat een gastouder nog maar op één plek opvang mag geven. Of bij de "vraagouders" thuis, of in het eigen huis van de gastouder. Omdat wij onze oppas "slechts" twee dagen in de week werk kunnen aanbieden, past zij nu ook nog bij een ander gezin thuis op, om zo in haar eigen inkomen te kunnen voorzien. Een bewuste kwalitatieve keuze voor de persoonlijke aandacht en opvang van (zeer) jonge kinderen in het eigen huis wordt zo door de overheid de kop ingedrukt. We worden hiermee gedwongen om onze jonge kinderen naar een crèche te brengen. Wat is precies het nut van deze "1-locatie" regel?

Daarbij komt nog dat er vanaf 1 januari 2010 allerlei andere, sterk verslechterde regelingen gaan gelden voor opvang aan huis (danwel op een andere locatie dan de crèche).

Ten eerste wordt er minder vergoed ("toeslag" uitbetaald ) dan wanneer je je kind naar de crèche brengt. Voor thuisopvang wordt maximaal 5 euro per uur vergoed, versus 6,25 euro per uur bij crècheopvang. Ook is aan alle kanten raadselachtig wat de wetgever hierbij gedacht heeft, want:
A) wie kan er zelfs bij full time werk leven van 160 uur per maand x 5 euro, is 800 euro per maand, bruto?
B) waarom wordt er bij crècheopvang wel op basis van 6,25 euro per uur vergoed voor de opvang van 9-12 kinderen in een groep met meestal 2-3 leidsters? Reken je dat om, dan komt dat neer op bijna het vijfdubbele per leidster per uur!

Ten tweede worden aan de gastouder per komend jaar eisen gesteld die min of meer gelijk zijn aan de eisen die gesteld worden aan "professionele" opvang; leidsters in een crèche dus. Natuurlijk is hierbij de gedachte de opvang verder te professionaliseren en daar is op zich ook niets op tegen. Zeker in de grote steden is de praktijk natuurlijk wel anders. Iedereen met kinderen op de crèche kent de situaties waarin het verloop zeer groot is, ziekteverzuim wordt opgevangen met (zeer welwillende, maar niet professionele) uitzendkrachten etc.

Bovendien en vooral is hierbij ook te bedenken dat er aan de gastouder eisen worden gesteld, die aan geen enkele ouder in Nederland worden gesteld. De GGD moet één en ander gaan controleren, hetgeen natuurlijk onuitvoerbaar en geldverslindend is. Laten we dit geld dus liever besteden aan de gaten in de maatschappelijke zorg!

Gastouderschap betaalt bovendien nu al zo slecht, dat automatisch alleen hooggemotiveerde (vooral) dames er met liefde en passie hun beroep van maken. Deze mensen worden door de nieuwe regelgeving volledig onnodig hun beroep uitgejaagd, omdat er aan de nieuwe eisen bijna niet meer te voldoen is. Door de duidelijke financiële verslechteringen worden de vraagouders bovendien min of meer gedwongen hun kinderen naar een crèche te doen en de arbeidsverhouding met de gastouder op te zeggen.

Toch bijzonder dat dezelfde regering, die voor het eerst aantrad met een Minister voor Jeugd en Gezin en de opvangregelingen (nog maar 2 jaar geleden!) drastisch wijzigde ten faveure van thuisopvang en werkende vrouwen, nu een koerswijziging van 180 graden instuurt. Hierdoor worden niet alleen kleine kinderen ernstig gedupeerd door bijna verplichte crècheopvang, maar tevens worden duizenden "kleine zelfstandigen" - gastouders dus - gedwongen om op een andere manier in hun inkomen te voorzien. Gezien het profiel van de gemiddelde gastouder (vaak oudere dames en lager opgeleiden) betekent dit in veel gevallen automatisch terugvallen op een uitkering. En dan hebben we het nog niet eens over nu werkende vaders en moeders die een goede opvang van hun kinderen belangrijker vinden dan de eigen baan. En dus (ten dele) zullen gaan stoppen met werken.

21 opmerkingen:

Linda van Middendorp zei

Kan en wil flexmoeders een on-line petitie opstellen?

Dan wel gesplist in alle onderdelen van deze nieuwe regeling. Dan kunnen de slechte punten gericht worden afgeschoten. Anders komt Den Haag weer met nieuwe onzin.

- diploma's en kwaliteits eisen prima.
- jammer van t uur tarief, maar het is crisis
-belachelijk dat het aantal locaties wordt beperkt tot een. Dit is erg lullig voor mensen die aan huis oppassen.

Astublieft maak een petitie en dan kan ik tekenen tegen deze onzinnige regelgeving.

Anoniem zei

Wat ontzettend jammer deze regelingen op komst voor diegenen die graag met kinderen werken en met liefde tijd en aandacht aan ze wil schenken, ook al heb je alleen ervaring met je eigen kinderen en kleinkinderen. Vaak wordt er gesproken over de geschikte "oma's van toen" vanwege het hoog in het vaandel staan van de ouderwetse maar stabiele normen en waarden. Als je nu als "oma" aan de slag wil om dit over te brengen aan de jongste generatie, moet je aan veel eisen voldoen w.o. een SPW opleiding. Welke ervaren oma bezit dit diploma? Juist in deze tijd zijn er veel werkeloze ouderen die deze taak wellicht op zich willen nemen maar vanwege benodigd inkomen niet als vrijwilliger aan de slag kunnen. Trouwens waarom wordt je met open armen ontvangen als (niet gediplomeerd) vrijwilliger maar is het niet mogelijk niet gediplomeerd een baan te vinden in het werken met kinderen. Natuurlijk schrijft de wet dit voor maar krom vind ik het wel en vooral een gemiste kans.

Anoniem zei

Dat er (nog)geen volledige duidelijkheid is over de regels en eisen is natuurlijk onacceptabel.

Dat er nieuwe eisen en regels zijn gekomen lijkt me wel terecht; een ongediplomeerd gastouder mag in haar/hem eentje 6 kinderen per dag opvangen. In een kinderdagverblijf mag een gediplomeerd leidsters nog niet eens 1 kind als enige aanwezige opvangen.

Wat de toeslag betreft, dit is niet juist weergegeven:
De berekening van 800 euro per maand is per kind!! wanneer er dus 4 kinderen worden opgevangen is dit 3200 euro!!!!

Vergelijk dit eens met een kinderdagverblijf, met dezelfde berekening maar dan met 6,25 euro kom je op 1000 euro per maand per kind. Maar een leidster kost gemiddeld wel 3000 euro voor een werkgever, en er zijn nog veel meer bijkomende kosten voor een kinderdagverblijf.

Unknown zei

De reden waarom een Gastouder maar op 1 adres mag opvangen is duidelijk: Het is teveel werk voor de GGD om twee adressen te controleren. (zie ook mijn reactie op de blog "het vervolg..")Waarbij ze wel even aan het feit voorbij gaan dat ze ipv 1 gastouder op twee adressen nu 2 gastouders op 2 adressen moeten controleren.
De vraagouders die weinig uren opvang nodig hebben maar dit om goede redenen wel aan huis willen hebben zijn de dupe! Dit gaat dus niet meer lukken. Plus het feit dat je gezien de regeling huispersoneel maar maximaal drie dagen in de week bij iemand thuis mag werken. Dat betekend dus dat een gastouder aan huis / nanny maar drie dagen mag werken in de week. Lekker is dat want zo word bijna de helft van je salris je ontnomen...
Ik ben ook voor een petitie!

Michelle zei

ik ben ook voor een petitie en wil ook wel demonstreren! Op naar Den Haag!

Anoniem zei

Dat je een EHBO diploma moet hebben begrijp ik, zou eigenlijk elke opvoeder/ouder moeten hebben.
Maar dat je spw moet hebben om op kinderen te passen vind ik onzin als je al ouder bent van 1 of meerder kinderen. Ik vind dat je meer leert uit ervaring met opvoeding dan uit de boeken. Want zeg nou zelf.........geen 1 kind is een beschreven kind uit een boekje.
En dat maakt het juist zo leuk. Het werk is vol verassingen, liefde en creativiteit.
Verder vind ik het ook belachelijk dat de vergoedingen zo laag zijn en dan ook nog eens lager worden. Als je bijvoorbeeld een strijkhulp of poetshulp inhuurt ben je al tussen de 15 en 20 euro per uur kwijt. En voor je kostbaarste bezit is zelf een kleine 6 euro al te veel voor de overheid!! Belachelijk.
Op deze manier zullen heel veel ouders stoppen met werken omdat ze vanwege hun werkuren niet terrecht kunnen op een kinderdagverblijf. Denk dan bijvoorbeeld aan de bedrijfstak kraamzorg. Iemand die in de kraamzorg werkt, weet van te vroen nooit wanneer de werktijden zijn. Een bevalling valt immers niet te plannen. Of ploegendienst, je kunt bij een kinderdagverblijf niet per week wisselen van je uren.
Of de vrouwen die in een winkel werken en dus op zijn vroegst om 18:00 klaar zijn, dan moet de winkel nog gesloten worden voordat ze hun kind kunnen halen, en dan de koopavonden niet te vergeten. Geen 1 kinderdagverblijf die 24 uur per dag open is voor de alleenstaande moeders!!
Maar goed ik en vele andere gastouders nemen dat voor lief, en waarom??? Juist omdat we van kinderen houden!!!!!!!
Dus kom maar op met die petitie

Anoniem zei

Vandaag een brief ontvangen van een onderzoeksbureau, getekend op 13 oktober 2009 in opdracht van het ministerie. Dit onderzoek ging over de nieuwe regeling en communicatie hierover. Let op, voor zo'n belangrijke regel is de uiterste reactietemijn 16 oktober, dus wel geteld binnen 1 dag...tsja

marijke popma zei

Ik doe mee! Hoe zet je een petitie op? Ik ben aan het mailen met het ministerie (althans de voorlichters) en krijg op de vraag waarom 1 locaties geen goed antwoord. Bij de tegenvragen laat het antwoord al een tijdje op zich wachten!

monique zei

Toch nog even één ding.
Overal lees je dat gastouders laag opgeleid zijn of al oma zijn. Wij zijn een grote groep weldegelijk hoog opgeleide ouders die ervoor gekozen hebben om onze kinderen én die van een anderen met veel liefde en geduld in ons eigen huis op te voeden/ elke dag opnieuw. Tot op de dag van vandaag ( nu zestien jaar later) nog geen edag spijt. Ik werk 5 dagen á 12 uur per dag. Wij zijn professioneel,deskundig en zeer flexibel.

Anoniem zei

Ik ben vraagouder en door de nieuwe regelingen moet ik noodgedwongen op zoek naar een nieuwe gastouder. Mijn huidige gastouder houdt het voor gezien. Helemaal begrijpelijk, want na 12 jaar trouwe dienst en nog een paar jaartjes te gaan is het de investering niet meer waard.

Daarnaast blijkt dat ik als vraagouder het risico moet dragen als er niet voor 1 oktober geregistreerd kan worden. Moet ik iedere week mijn gastouder gaan overhoren en beoordelen of alles wel goed gaat, want zo niet, dan ga ik het in mijn portemonnee voelen.

Heel bewust heb ik gekozen voor gastouderopvang. Geen pedagoge op het dak van mijn kinderen, maar een gewone moeder die met net zoveel liefde voor haar eigen kinderen ook voor mijn kinderen wil zorgen. Meedraaien in het gezin en niet alvast in een strak regime wat al een beetje op school gaat lijken. (vaste eettijden, vaste slaaptijden, etc.) Voor mij persoonlijk was dat de keuze tussen creche en gastouderopvang.

Gelukkig hoef ik nog maar anderhalf jaar en dan gaat ook mijn jongste naar school.

Géjanne zei

Dit is echt een stuk naar mijn hart, precies verwoord hoe ik het ook voel, alleen kon ik het niet onder woorden brengen! Wat een oneerlijkheid op deze manier!

Anoniem zei

Het is vooral erg oneerlijk dat de gastouder op dit moment nog niet weet hoe en waar het certificaat te halen is, maar er gaat al per 1-1-2010 een maatregel in. ik vind het als gastouder leuk om in 2010 verder te werken maar ik vind het een naar iets dat de vraagouders niet weten waar ze aan toe zijn.
Waarom geven ze de gastouders eerst niet de kans hun papieren te halen ???

Toos

Wia zei

Wie weet of er al een online petitie of een andere actie is tegen deze vreselijke zinloze regeling wat betreft de opvang bij een gastouder thuis?

Ook ik moet als vraagouder op zoek naar een andere gastouder. Dit terwijl onze oudste al 6 jaar bij haar komt. Alleen al voor hem is het 1 groot drama.

Al bij de eerste berichten over de nieuwe regeling(en) gaf onze gastouder aan niet van plan te zijn om op cursus te gaan. Ze heeft ten 1e zelf 5 kinderen groot gebracht, ten 2e past zij al zeker 15 jaar op andermans kinderen. Je moet het maar willen in je eigen huis. Toch? Verder heeft zij al 30 jaar haar EHBO, waar zij 6x per jaar voor op herhaling/bijscholing gaat. Ook heeft ze vroeger de opleiding Hulp en Welzijn (o.i.d.) gedaan.

Een paar weken geleden kreeg ze het bericht dat haar oude diploma was goed gekeurd, dus wij allemaal verheugd! Tot dat vorige week ineens het bericht kwam dat de lijst door de overheid was ingekort en haar oude diploma op deze lijst niet meer voorkomt!

Bij het Gastouderbureau weten ze het nu ook niet meer.

Het is toch te belachelijk voor woorden allemaal. Het is ondertussen bijna Sinterklaas en nog weten wij (vraagouder en gastouder) niet waar we aan toe zijn!

Unknown zei

Ik kan wel huilen.
Ik werk zelf al jaren als gastouder/oppas bij verschillende gezinnen en als dit ales doorgaat kan ik minstens 2 gezinnen gedag gaan zeggen. Ik kan ze niet zomaar in de steek laten. Daar komt bij minder werk betekent minder geld. Ik kan niet in januari zomaar beginnen met een andere opleiding als ik dat zou willen en een andere baan ligt ook niet voor het oprapen, dus hoe ga ik mijn huur betalen. En dit zijn nog alleen mijn problemen.
De gezinnen zitten binnenkort zonder betrouwbare oppas en moeten zo snel als ze kunnen een plaats zien te vinden in een kinderdagverblijf wat bijna onmogelijk is in regio utrecht. De wachtlijst is minimaal een half jaar!
En als ze me wel allemaal houden kost het ze bakken vol met geld omdat ze niets terugkrijgen.

Wat een fantastische nieuwe regels...
De GGD kan toch desnoods studenten Pedagogie inschakelen? Studenten kunnen altijd wel wat extra gebruiken. Tis maar een idee.
Werkverschaffing. Of zal ik zelf maar bij de GGD gaan werken, aangezien ik waarschijnlijk over niet zo lange tijd zonder baan zit.
Want dat is dit voor mij, een vaste baan, bij fantastische gezinnen, werk waar ik gelukkig van word.
En vanaf 1 januari word dit me waarschijnlijk afgenomen.

Als ze dit nu minstens een jaar uit kunnen stellen, dan zouden we in ieder geval een goeie plaats in en kinderdagverblijf kunnen vinden. Maar dat gaat in 2 maanden mooi niet lukken.

Ik heb zelf al een mail gestuurd naar de minister en heb de ouders gevraagd hetzelfde te doen. Hoe meer tegenspraak, hoe beter lijkt me.

Maar kan hier verder nog iets aan gedaan worden?

Wia zei

Beste Jenthejester,

Wat is het adres van die minister?
Dan zal ik ook een brief sturen en met mij velen in mijn omgeving!

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Dit is de wbsite van het ministerie:

http://www.minocw.nl/

Hier heb ik mijn mail naar gestuurd:

http://www.minocw.nl/contact/index.html

Ik heb er een vraag van gemaakt en geen klacht, want dan word ik misschien wat meer serieus genomen. Een klacht vond ik te zwaar klinken. En ik vraag me ook serieus af waar ze mee bezig zijn ;)

Unknown zei

Gaan we, als gastouders en ouders verder nog iets doen? Of gaan we al onze hoop gooien op het tekenen van petities en het sturen van mailtjes?

Wat me opvalt is dat er heel veel tegenstand is tegen de nieuwe regels en de manier (vooral de snelheid) waarop ze worden ingevoerd.
Maar er gebeurt te weinig vanuit onze kant of er word niet geluisterd, maar ik ben niet van plan stil te zitten.
Ik heb alleen nog weinig plannen om er iets tegen te doen.
Met z'n allen naar Den Haag?

Wia zei

Ik vind het ook raar dat er veel tegenstand is, maar dat je er (bijna) nergens iets over leest of hoort!! Misschien een idee om de Telegraaf of een andere krant te benaderen?
Je hoort vanalles over kmheffing en andere stomme ideeën van onze regering, maar over de nieuwe regels voor de kinderopvang/gastouderopvang hoor je weinig tot helemaal niks....

Anoniem zei

Ook ik werk voor 2 gezinnen.
moet ik nu de kinderen van gezin A bij gezin B opvangen omdat ik maar op 1 adres mag werken?? dat ag wel namelijk.

onmogenlijk toch?
Toos

Unknown zei

Ja dat zou wel mogen. Ik hoop dat dat een oplossing voor je is, dan vooral gaan doen.
Bij mij is dat helaas niet het geval en ik raak volgend jaar alle gezinnen kwijt. Fijne ideeen hebben ze daar in Den Haag.

En die versoepeling van vandaag helpt voor mij geen moer. De rest word er doorgedrukt. Waarom?!

Helaas helpt hier klagen ook niet. Tis niet alsof ze het lezen en er iets aan veranderen.