maandag, november 30, 2009

Diploma's en Vrijstellingen

Vorige week was er veel nieuws rond de toekomstige gastouderregeling. Met spanning heb ik uitgekeken naar de brief over de gastouderregeling die Sharon Dijksma stuurde naar de Tweede Kamer. Eindelijk weten we nu welke diploma's goed genoeg zijn om als gastouders aan het werk te kunnen blijven (of gaan). Hierbij de lijst, die iets langer is geworden dan eerder bekend was.

De berichten komen echter wel laat binnen. Het is per slot van rekening morgen december en 1 januari gaat de wet in. Wij blijven er daarom voor pleiten om 2010 een overgangsjaar te laten zijn.

Het diploma voor gastouders vind ik interessant, met name voor gastouders met ambities. In tegenstelling tot het ‘certificaat’ dat slechts de mogelijkheid biedt om als gastouders te werken, is het diploma voor gastouder (MBO-2 niveau) een eerste stap naar meer opleiding. Bij Nigos (
www.nigos.org) zijn de eerste gastouders de diploma-route al aan het volgen en wij werken op dit moment aan een speciale vervolgtraject voor gastouders, samen met steeds meer ROC's.

1 opmerking:

Christa zei

Hallo Wendeline,
Ik volg alles met soms verbazing en soms weer met veel interesse.
Eigenlijk heb ik meer een vraag: als je als gastouder nog geen diploma hebt, maar wel veel ervaring. Gaan jullie hier nog steeds een certificaat traject voor organiseren of moet ik nu zelf iets gaan organiseren?

Bedankt voor je reactie