maandag, november 30, 2009

Duurzaamheid van het systeem

Naar aanleiding van de brief die staatssecretaris Dijksma vorige week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, wil ik mijn gastouders en vraagouders laten weten dat ik mij blijf inzetten voor een toekomstbestendige gastouderregeling. Ik wil dat mijn klanten weten dat zij aangesloten zijn bij een organisatie die zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus neemt.

Dijksma wijst er terecht op dat er nog steeds gastouderbureaus zijn die alleen maar gericht zijn om zoveel mogelijk gemeenschapsgeld voor opa's en oma's weg te kapen. Dijksma waarschuwt in haar brief dat de duurzaamheid van het hele systeem in gevaar komt. Dit omdat de gastouderregeling niet bedoeld is voor opa's en oma's die ook zonder de gastouderregeling gewoon op hun kleinkinderen willen passen.


Ze spreekt in haar brief gelukkig ook over 'goede gastouders'. In reactie daarop heb ik haar net een brief geschreven die haar oproept om de 'goede gastouders' de helpende hand toe te steken. Ik pleit voor zoiets als een keurmerk voor goede gastouderbureaus en voor een moreel appel van mevrouw Dijksma op al die opa's en oma's die in het verleden een beroep op de gastouderregeling hebben gedaan, terwijl ze ook op hun kleinkinderen zouden passen zonder daar geld voor te vragen aan de overheid.

Ik vraag haar, maar ook alle lezers van deze blog om opa's en oma's van Nederland aan te spreken op hun maatschappelijk verantwoordelijkheid. 'Maak alleen gebruik van de regeling als je het geld nodig hebt. Als je oppassen op je kleinkinderen doet omdat je het leuk vindt, doe dan geen beroep op gemeenschapsgeld.'

Uiteraard bied ik Dijksma in de brief graag aan om met haar mee te denken omdat ik ervan overtuigd ben dat zij uiteindelijk het beste wil voor de gastouderopvang in Nederland. Ik houd u op de hoogte als er antwoord op mijn brief is gekomen.

2 opmerkingen:

Mo zei

Een quote van een mening waar ik helemaal achter sta:
"Wat ik zo vreemd vind om te horen is dat veel mensen aangeven (inclusief de minister) dat opa's en oma's het voor niks moeten doen. Het klopt inderdaad dat wanneer de ouders van de dochter of zoon af en toe eens oppassen, het heel normaal is dat dit gratis gebeurt. Echter wil ik duidelijk maken dat het structureel oppassen iets geheel anders is dan af en toe eens oppassen. Het betekend dat dit bij wijze van 3 tot 5 dagen per week het geval is, wat betekend dat veel opa's / oma's (vaak jonger dan 67 jaar) oppassen op de kinderen van dochter of zoon. Hoe is het toch mogelijk dat de minister aangeeft dat opa of oma dit maar gratis moet gaan doen terwijl er eigenlijk van deze mensen wordt verwacht dat ze deelnemen in het arbeidsproces. Het lijkt me een goede zaak dat opa of oma een baan opzegt om 3 tot 5 dagen (betaald) op de kinderen van dochter of zoon te passen. Hierdoor kunnen zoon of dochter deelnemen aan het arbeidsproces wat de toekomstige werkloosheid zal verminderen. Overigens weten we allemaal dat werkgevers 'oudere' werknemers liever kwijt dan rijk zijn waardoor het erg nuttig kan zijn als deze ' ouderen ' zich op deze manier zeer nuttig kunnen maken.

Korter gezegt vind ik het zeer kwalijk dat de minister aangeeft dat ze maar verwacht dat de opa's en oma's dit gratis moeten doen, terwijl deze mensen eigenlijk geld zouden kunnen verdienen met een 'officiele' baan. Werkt de minster ook voor niets??? dacht het toch niet. Minister ga eerst eens zorgen dat u kennis opdoet voordat u onzinnige en zeer schadelijke regeltjes gaat verzinnen die de arbeidsparticipatie alleen maar zal verminderen."

Wim zei

Oma's en Opa's aanspreken op maatschppelijke verantwoordelijkheid klinkt goed, maar op de site van Flexmoeders staat bij veelgestelde vragen: "Hoe vraag ik oma-subsidie aan?"

Niet echt erg consequent en het maakt de positie van echte gastouders en vraagouders nou niet echt sterker.