donderdag, december 03, 2009

www.behoudgastouders.nl

Maar pas op: Er is nog geen enkel signaal dat Dijksma aan uitstel denkt'

Ben heel blij met de expliciete aandacht die de VVD geeft aan de negatieve gevolgen van de nieuwe gastouderregeling waardoor veel gastouders en vraagouders in verwarring zijn. Sharon Dijksma wekt, ook laatst weer in een uitzending van Radar, de indruk dat ze inderdaad de ouders vele duizenden euro's wil laten terugbetalen als hun gastouders niet op tijd het juiste papiertje hebben gehaald. En dat terwijl deze ouders hun kinderen wel aan de zorg van deze gastouders durven toe vertrouwen. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het goed dat er een kwaliteitsimpuls aan de gastouderopvang wordt gegeven. En daar hoort scholing dus gewoon bij. Maar geef mensen de tijd om het netjes te regelen. Zeker als je als overheid zelf nog steeds je zaken niet op orde hebt en bijvoorbeeld nog steeds niet bekend hebt gemaakt bij welke instantie het certificaat Goed Gastouderschap (EVC) kan worden behaald.

De oproep van VVD-er Dezentje Hamming om haar petitie op www.behoudgastouders.nl te tekenen, ondersteun ik van harte. Maar pas op: er is nog geen enkel signaal dat Sharon Dijksma een uitstel serieus overweegt. Ik ga daar niet vanuit! En dus zorg ik met Flexmoeders.nl ervoor dat mijn vraagouders en gastouders precies weten wat ze de komende maanden moeten doen. Wij zijn daar heel druk mee, want we krijgen ontzettend veel vragen.
Ook eergisteren weer, na een televisie-uitzending van Tros Radar.
Terecht dat het tv-programma wijst op het onzekerheid die het kabinet heeft veroorzaakt. Maar in al het gedoe moet niet vergeten worden, waar de goede gastouderbureaus voor staan: wij zorgen voor een goed systeem dat een serieuze en kwalitatieve bijdrage levert aan de maatschappij.

Omdat er inderdaad rotte appels zijn in deze branche, denken sommigen mensen dat alle gastouderbureaus slecht zijn. Dat is niet leuk, maar motiveert mij eerlijk gezegd alleen maar meer om voorop te lopen en te laten zien dat de gastouderbranche tegelijkertijd een volwaardige tak in de kinderopvang is geworden. Want goede gastouderbureaus realiseren opvang, brengen vraagouders in contact met gastouders en er wordt gezorgd dat er een goede match ontstaat. Super belangrijk dus voor de zorg van kinderen. Daarnaast nemen wij een belangrijk deel van de administratieve rompslomp weg voor vraagouders en gastouders. Iets dat vroeger vele uren werk kostte, kan een ouder nu in een paar minuten doen, met onze hulp. Tenslotte zorgen wij voor kwalitatieve ondersteuning, ook hel belangrijk, en wij bezoeken opvangadressen om de 'kindvriendelijkheid' te controleren. Tenslotte bemiddelen wij in het geval van onenigheid. Gelukkig zijn er ook heel veel gastouders en vraagouders die ons laten weten dat ze superblij met ons zijn.

We gaan dus gewoon door. En, eerlijk is eerlijk, er zijn mijn inziens goede dingen in de voorstellen van Dijksma. Zoals het landelijke register, waardoor er zicht is op wie er zich allemaal gastouder mag noemen in Nederland. En ook de kwaliteitsimpuls in de vorm van diploma-eis (mits mensen de tijd krijgen om hieraan te voldoen!). Maar omdat er ook onzinnige maatregelen zijn genomen, krijg ik wel eens de indruk dat dit echt gebeurt om het afhaak-percentage in de gastouderopvang te vergroten (1 opvangadres en geen overgangsperiode). In een trieste poging om de regeling betaalbaar te houden. Dat laatste wil ik ook, maar neem dan 'echte maatregelen'. 'Subsidietoeristen' (bijv. familie die toch al op kinderen pasten, maar daar nu opeens geld voor willen zien) zijn alleen aan te spreken op hun moreel besef (zie mijn vorige blog). De belangrijkste maatregel is en blijft toch de koppeling tussen de kinderopvanguren en de uren dat de ouders werken. Niet alleen in de gastouderopvang, maar in de gehele kinderopvang. Wie er dan opvangt, maakt mij dan niet meer uit: je weet in ieder geval dat de regeling werk mogelijk maakt en dat levert de samenleving iets op. Dan is de inzet van gemeenschapsgeld goed te verantwoorden.

De discussie over die maatregel laait weer op en ik blijf geloven dat we op een dag - al kan dat nog jaren duren - een perfecte regeling hebben!

1 opmerking:

Jessica vdS zei

Hi Wendy,

Fantastisch dat je je zo inzet voor het gastouderschap! Ik heb het getroffen met mijn gastouder en -bureau, veel communicatie en inzet, en fantastische opvang! Veel succes, en ik blijf je acties volgen.

Groetjes, Jessica vdS